Bedrägeri

Tänk på att Ekobanken aldrig ringer, skickar sms eller mejlar till dig för att be dig logga in. Har du blivit uppringd? Det kan vara en bedragare. Avsluta genast samtalet och kontakta banken. Ring oss direkt på 08-551 714 70 eller mejla till fraud@ekobanken.se

Kriminell verksamhet finns i många former och finansiella brottslingar letar alltid efter nya sätt att lura till sig pengar, så du bör alltid vara på din vakt. Det är lätt att bli lurad men det går att undvika; du kan alltid avbryta ett telefonsamtal eller välja att inte svara på ett sms som känns konstigt. Kontakta Ekobanken och berätta vad som hänt.

Ekobanken vill att du ska känna dig trygg med att använda våra internettjänster.
Vi arbetar ständigt för att tjänsterna vi tillhandahåller ska vara säkra och uppdaterade och samtidigt har du som användare ett ansvar för att skydda din dator och dina uppgifter. 

Agera aldrig på uppmaning av någon annan

Ha som regel att aldrig på uppmaning av någon annan:

  • föra över pengar
  • använda BankID
  • använda bankdosa
  • dela lösenord eller inloggningsuppgifter

Var misstänksam - lägg på luren och ring själv upp banken

  • Kontrollera att personen är den hen utger sig för att vara genom att t.ex. ställa specifika personliga frågor.
  • Om du blir misstänksam när någon ringer, lägg på luren och ring själv till bankenskundservice.
  • Lägg även på luren om den du pratar med erbjuder sig att koppla dig till banken.

Installera inga "supportprogram" eller fjärrstyrning

Installera aldrig ett fjärrstyrningsprogram eller säkerhetsprogram på din dator eller mobiltelefon på uppmaning av någon annan.
Bedragarna kan ibland kalla det för supportprogram.

Internetsäkerhet – skydda din dator

Både du som kund och banken har ansvar för att personlig information inte används på fel sätt.
Du behöver själv se till att din dator är skyddad, men också tänka på att använda dina personliga uppgifter på ett säkert sätt. Lösenord och koder är värdehandlingar och de ska inte vara åtkomliga eller lånas ut till någon annan.
Undvik om möjligt att göra bankärenden från en publik dator. Om du gör det, var noga med att logga ut och stänga ned webbläsaren när du är klar med dina bankärenden.

Skydda din dator genom att:

  • Stänga av den när den inte används, särskilt om du har fast internetuppkoppling.
  • Alltid ha ett uppdaterat virusskydd, ett antispionprogram och en brandvägg.
  • Regelbundet uppdatera datorns operativsystem och webbläsare.
  • Skydda ditt trådlösa nätverk.
  • Inte öppna bifogade filer i e-posten utan eftertanke.
  • Ladda ned med försiktighet. Undvik okända webbplatser eftersom det ökar risken.
  • Aldrig lämna ut personliga uppgifter – se upp för nätfiske (phishing).
  • Vara noga med lösenord – välj dem med omsorg, byt ofta och håll dem hemliga
  • Om du upplever att något är konstigt bör du stänga av internet på din dator.
 

Andra typer av bedrägerier

Det finns många typer av bedrägeriförsök. Om du känner till dem är det lättare att vara uppmärksam och undvika att bli lurad. Bedragare använder även sociala medier (t.ex. ett kapat konto på Facebook) för att göra det svårare för dig att genomskåda ett eventuellt bedrägeriförsök.

Nätfiske (”phishing”)

Nätfiske är en förberedelse till bedrägeri som går ut på att via e-post eller webbsidor ”fiska” efter personlig information som lösenord och inloggningsuppgifter som sedan används i brottsliga syften.
Via e-post kan du uppmanas att klicka på en länk till en förfalskad sida där du ombeds fylla i personuppgifter som bedragaren sedan kan använda i brottsliga sammanhang. Öppna aldrig sådana meddelanden, släng dem.
Via telefon (eller sms) kan någon säga de att de ringer från din bank och behöver uppgifter om dina konton. Ett annat vanligt exempel är någon som vill hjälpa till med påstådda problem med din dator, exempelvis virus. Lägg på och lämna inte ifrån dig någon information.

Identitetsstöld

Identitetsstöld innebär att någon använder dina personuppgifter och t.ex. ansöker om lån, öppnar bankkonto, belånar en fastighet, tecknar telefonabonnemang eller köper saker i ditt namn, för dina pengar. Ofta tar det ett tag innan det upptäcks. Ha därför kontroll på dina id-handlingar, t.ex. om de kopieras. Var vaksam på okända kreditupplysningar om dig och polisanmäl direkt om du inte känner igen vad som ligger bakom. Om du blir utsatt måste du spärra ditt personnummer hos kreditupplysningsföretagen. Läs mer om identitetsstöld hos Polisen.

Bedrägerier via internetbaserade auktionssajter

Det är vanligt att man via dessa sajter hittar varor till bra priser. En dyr vara som erbjuds osannolikt billigt kan vara ett försök till bedrägeri; ”om det verkar för bra för att vara sant är det oftast för bra för att vara sant”. Kapitalvaror som mobiltelefoner och kameror ska man vara särskilt vaksam på. När man fört över pengarna gör sig säljaren oanträffbar och man har ingen aning om vem det är, då de oftast använt sig av en falsk identitet.

Virus och trojaner

Med hjälp av virus eller trojaner tar bedragarna kontroll över din dator och har full insyn i vad du gör där. På så sätt samlar de information som de använder i olagliga syften. De kan också styra dig till förfalskade sidor även om du har skrivit in en korrekt webbadress. Undvik därför att klicka på länkar du inte är säker på och uppdatera kontinuerligt brandväggar och virusskydd så försvårar du den formen av attacker.
Läs mer om Banksäkerhet (Banksäkerhet.se)

Spärra BankID

Om du misstänker att någon har fått tillgång till din e-legitimation kan du spärra den genom att kontakta den bank där du fått ditt BankID.

 

Tänk på att Ekobanken aldrig ringer, skickar sms eller mejlar till dig för att be dig logga in. Har du blivit uppringd? Det kan vara en bedragare. Avsluta genast samtalet och kontakta banken. Ring oss direkt på 08-551 714 70 eller mejla till fraud@ekobanken.se

Kundskydd

Vi på Ekobanken vill att du som kund ska känna dig trygg hos oss. Här finns all information samlad om hur vi arbetar med din säkerhet vad det gäller penningtvätt, hur vi behandlar personuppgifter m.m.