Säkerhet

Ekobanken vill att du ska känna dig trygg med att använda våra internettjänster.
På Ekobanken arbetar vi ständigt för att tjänsterna vi tillhandahåller ska vara säkra och uppdaterade. Samtidigt har du som användare ett ansvar för att skydda din dator och dina uppgifter.

BankID

Med BankID kan du identifiera dig på nätet på ett säkert sätt som motsvarar att du legitimerar dig med ID-kort, körkort eller pass.
Du behöver identifiera dig för att kunna använda våra tjänster på internet. BankID är en elektronisk legitimation för identifiering och underskrift på webben som är lika personlig som ett fysiskt ID-kort eller ett körkort.
BankID ges inte ut av Ekobanken utan du behöver kontakta en annan bank för detta.

Här hittar du de banker som är med i samarbetet och utfärdar BankID. 

Ekobankens internetbank och mobilbank stöder dessa e-legitimationer:

  • Mobilt BankID – e-legitimation för mobiltelefoner och surfplattor
  • BankID på kort – lagras på ett kort med chip
  • BankID på fil – sparas på din dator

Med ett mobilt BankID har du alltid med dig din elektroniska legitimation. Mobilt BankID kan användas i mobilappar och e-tjänster i datorer, mobiltelefoner och surfplattor och möjliggör också en säker identifiering på publika datorer. Om du vill skaffa denna e-legitimation kontaktar du någon av de utgivande bankerna som har Mobilt BankID.

Spärra BankID

Om du misstänker att någon har fått tillgång till din e-legitimation kan du spärra den genom att kontakta den bank där du fått ditt BankID.

Internetsäkerhet – skydda din dator

Både du som kund och banken har ansvar för att personlig information inte används på fel sätt.
Du behöver själv se till att din dator är skyddad, men också tänka på att använda dina personliga uppgifter på ett säkert sätt. Lösenord och koder är värdehandlingar och de ska inte vara åtkomliga eller lånas ut till någon annan.
Undvik om möjligt att göra bankärenden från en publik dator. Om du gör det, var noga med att logga ut och stänga ned webbläsaren när du är klar med dina bankärenden.

Skydda din dator genom att:

  • Stänga av den när den inte används, särskilt om du har fast internetuppkoppling.
  • Alltid ha ett uppdaterat virusskydd, ett antispionprogram och en brandvägg.
  • Regelbundet uppdatera datorns operativsystem och webbläsare.
  • Skydda ditt trådlösa nätverk.
  • Inte öppna bifogade filer i e-posten utan eftertanke.
  • Ladda ned med försiktighet. Undvik okända webbplatser eftersom det ökar risken.
  • Aldrig lämna ut personliga uppgifter – se upp för nätfiske (phishing).
  • Vara noga med lösenord – välj dem med omsorg, byt ofta och håll dem hemliga
  • Om du upplever att något är konstigt bör du stänga av internet på din dator.

Ansvar för riktigheten i lämnade uppgifter

En sökande ska intyga på heder och samvete att de uppgifter som lämnas till Ekobanken är riktiga och fullständiga. Om det inträffar något som väsentligt påverkar ekonomin negativt, t.ex. sänkt lön eller ökad skuldsättning ska sökanden omedelbart underrätta banken om detta. Det kan vara straffbart att lämna oriktiga uppgifter.

Bedrägerier

Det finns många typer av bedrägeriförsök. Om du känner till dem är det lättare att vara uppmärksam och undvika att bli lurad. Bedragare använder även sociala medier (t.ex. ett kapat konto på Facebook) för att göra det svårare för dig att genomskåda ett eventuellt bedrägeriförsök.

Nätfiske (”phishing”)

Nätfiske är en förberedelse till bedrägeri som går ut på att via e-post eller webbsidor ”fiska” efter personlig information som lösenord och inloggningsuppgifter som sedan används i brottsliga syften.
Via e-post kan du uppmanas att klicka på en länk till en förfalskad sida där du ombeds fylla i personuppgifter som bedragaren sedan kan använda i brottsliga sammanhang. Öppna aldrig sådana meddelanden, släng dem.
Via telefon (eller sms) kan någon säga de att de ringer från din bank och behöver uppgifter om dina konton. Ett annat vanligt exempel är någon som vill hjälpa till med påstådda problem med din dator, exempelvis virus. Lägg på och lämna inte ifrån dig någon information.

Identitetsstöld

Identitetsstöld innebär att någon använder dina personuppgifter och t.ex. ansöker om lån, öppnar bankkonto, belånar en fastighet, tecknar telefonabonnemang eller köper saker i ditt namn, för dina pengar. Ofta tar det ett tag innan det upptäcks. Ha därför kontroll på dina id-handlingar, t.ex. om de kopieras. Var vaksam på okända kreditupplysningar om dig och polisanmäl direkt om du inte känner igen vad som ligger bakom. Om du blir utsatt måste du spärra ditt personnummer hos kreditupplysningsföretagen. Läs mer om identitetsstöld hos Polisen.

Bedrägerier via internetbaserade auktionssajter

Det är vanligt att man via dessa sajter hittar varor till bra priser. En dyr vara som erbjuds osannolikt billigt kan vara ett försök till bedrägeri; ”om det verkar för bra för att vara sant är det oftast för bra för att vara sant”. Kapitalvaror som mobiltelefoner och kameror ska man vara särskilt vaksam på. När man fört över pengarna gör sig säljaren oanträffbar och man har ingen aning om vem det är, då de oftast använt sig av en falsk identitet.

Virus och trojaner

Med hjälp av virus eller trojaner tar bedragarna kontroll över din dator och har full insyn i vad du gör där. På så sätt samlar de information som de använder i olagliga syften. De kan också styra dig till förfalskade sidor även om du har skrivit in en korrekt webbadress. Undvik därför att klicka på länkar du inte är säker på och uppdatera kontinuerligt brandväggar och virusskydd så försvårar du den formen av attacker.
Läs mer om Banksäkerhet (Banksäkerhet.se)

 

Kundskydd

Vi på Ekobanken vill att du som kund ska känna dig trygg hos oss. Här finns all information samlad om hur vi arbetar med din säkerhet vad det gäller penningtvätt, hur vi behandlar personuppgifter m.m.